subota, 18. veljače 2017.

Kefir od kokosovog mlijeka – Paleo, AIP i kod intolerancije mliječnog

Mnogi su ljudi nažalost intolerantni na mliječne proizvode. Kod propusnih crijeva mliječni protein kazein djeluje vrlo iritirajuće na imunološki sustav i dovodi do sličnih reakcija kao i gluten. Ako imate bilo koju autoimunu bolest, to znači da su vam crijeva propusna i nije preporučljiva konzumacija kazeina. Ako imate dermatitis ili ekcem, ili neku drugu zdravstvenu tegobu kojoj je razlog disbioza crijevne flore i candida, velika je vjerojatnost da su vam crijeva propusna pa vam iz tog razloga smeta kazein. Mnogima test intolerancije na IgG iz krvi pokazuje mliječne proizvode. Dakle, ima razloga zašto AIP, GAPS i druge poznate i učinkovite dijete izbacuju mliječne proizvode iz prehrane.

I što sad sa kefirom kad ne smijete mliječno? Zaista je šteta iz prehrane izbaciti kefir koji obnavlja crijevnu floru sa svojih 30-40 različitih sojeva korisnih bakterija. Kefir i drugu fermentiranu hranu trebamo upravo zato da ne bismo imali disbiozu, candidu i propusna crijeva, da ne bismo bili osjetljivi na namirnice, da ne bismo dobili autoimune bolesti, dakle da ne bismo došli do stanja gdje više ne podnosimo mliječni kefir... Prava zavrzlama zar ne… Ali srećom, ima i drugih vrsta mlijeka od kojih možemo napraviti kefir, kao što su npr. bademovo i kokosovo, ali zbog česte intolerancije na bademe, sigurniji je izbor kokosovo mlijeko, koje je čak zastupljeno i u AIP prehrani.

Dakle, divne vijesti su da možemo od kokosovog mlijeka napraviti kefir uz pomoć kefirne kulture ili kefirnih zrnaca koja koristimo za mliječni kefir. (Ponavljam, kefirna zrnca nisu gljiva, već simbioza korisnih mikroorganizama, ali nema veze, znam da ćete ih i dalje zvati gljivom, whatever…)

No prije nego napravimo kefir od kokosovog mlijeka, prvo moramo razjasniti što je kokosovo mlijeko.  

Prvo, imamo kokosovo mlijeko koje kupujemo u konzervama kao što je npr Dr.Goerg (gledajte da kupujete mlijeko bez aditiva, sa visokim postotkom kokosa, u konzervama bez BPA!) Međutim ovo bi se prije trebalo zvati kokosovo vrhnje jer je jako gusto, jako masno i po meni uopće ne spada u kategoriju "mlijeka". Da se razumijemo, ovo je odlična namirnica i služi kao zamjena za mliječne sastojke u mnogim receptima, i od njega se može napraviti i kefir, ali taj kefir više dođe kao kiselo vrhnje za upotrebiti par žlica a ne za napiti se punu čašu.

Zatim postoji nešto što se zove kokosovo mlijeko ili napitak od kokosa i što se prodaje po supermarketima u tetrapacima od litre. Ovo nije kokosovo mlijeko, već voda sa par postotaka kokosa i mnogim aditivima. Ne moram vam ništa objašnjavati, pročitajte deklaraciju pa ćete vidjeti sastav.

Zatim postoji kokosovo mlijeko iz kućne radinosti, koje napravimo od dehidriranog i sitno ribanog kokosa. To je ono što smo nekad zvali kokosovo brašno i koristili za kolače – kokosove kuglice i čupavce, ali sada znamo da to nije pravo kokosovo brašno (brašno je nešto drugo) nego cijeli plod kokosa dehidriran i nariban. Kad se ribani kokos natopi u vodi te izblenda u dobrom blenderu i procijedi, dobijemo zaista fino kokosovo mlijeko sa puno većim postotkom kokosa u sebi i bez kemikalija, za razliku od onog iz supermarketa. Kad kupujete ribani kokos gledajte da je iz bio uzgoja, moj omiljeni brand je Dr.Goerg.

Može li se od ovoga napraviti kefir? Može, ali taj kefir bude dosta vodenast, jednostavno nema onaj gušt i onu gustoću na koju smo navikli kod mliječnog kefira. E pa kako mi je ovo prerijetko a ono drugo pregusto, što mi drugo preostaje nego pomiješati ta dva mlijeka. Već neko vrijeme eksperimentiram sa različitim omjerima i zaključila sam da mi je najbolje kokosovo mlijeko za kefir kad pomiješam pola gustog mlijeka iz konzerve i pola rijetkog mlijeka iz kućne radinosti.

Ovako ja pripremim kokosovo mlijeko za kefir, ali vi slobodno isprobajte drugačije omjere. Vodite računa da voda koju dodajete mora biti prokuhana, jer inače će bakterije iz vode pokvariti fermentaciju.

Dvije čaše (oko 400 ml) vode prokuhajte, ugasite vatru pa dodajte jednu čašu ribanog kokosa, npr Dr.Goerg. Ostavite par sati da miruje. Ubacite u blender i dobro izblendajte. Procijedite kroz cjedilo i kroz gazu, pa gazu dobro stiskajte kroz dlanove da iscijedite što više mlijeka. Otvorite konzervu gustog kokosovog mlijeka (400 ml), npr. Dr.Goerg, pa pomiješajte sa mlijekom kojeg ste sami napravili. U staklenu teglu stavite mlijeko i dvije velike jušne žlice kefirne kulture ili kefirnih zrnaca. Poklopite i ostavite na sobnoj temperaturi da fermentira 12 – 24 sata. Promiješajte više puta jer se masnoća u kokosovom mlijeku odvaja i skuplja na vrhu a dolje ostaje prozirna tekućina. Okus gotovog kefira je blago i ugodno kiselkast. Kad procijedite kefir, stavite ga u frižider da se još malo zgusne.

Kokosov kefir mi je pravo otkriće, kad ga napravim na ovaj način izuzetno je ukusan, a osim što se može piti ovakav kakav jeste, može se naravno dodavati u smoothije, sladolede, pudinge i sl.

Ako su vam zrnca bila smrznuta, prvo ih oživite nekoliko dana u kravljem mlijeku.

Kokosovo mlijeko lijepo fermentira, ali u njemu se kefirna zrnca neće razmnožavati i s vremenom će uginuti, pa iz tog razloga morate svakih par dana staviti kefirna zrnca u kravlje mlijeko na oporavak. Pustite ih u kravljem mlijeku barem 24 sata, te ih dobro isperite kroz vodu prije nego ih vratite u kokosovo mlijeko.

Uživajte u kefiru bez obzira na osjetljivost na mliječne proizvode!

Čitajte više o kefiru:

Broj komentara: 10:

  1. Poštovana,
    zbog candida oboljenja počela vas pratiti. Nakon što sam pročitala vaš post o domaćem kefiru nabavila sam zrnca i počela sam ga raditi po vašim uputama. Samo da kažem mlijeko koje koristim je s mlijekomata.Moje problem je taj što mi je okus jako kiseo i alkoholan. Čak mi i ne smeta kiselost ali ta alkoholnost jako(čak i pecka po jeziku).Ne znam da li je to normalno,zrnca se lijepo razmnozavaju,primjećujem da se i kiselost i alkoholnost pojačavaju što dulje kefir stoji. Da li je to nesto na što se moram priviknuti da bi uzivala u njegovu okusu i na koncu brojnim blagodatima? Također, ljubiteljica sam kokosa a i koristim ekstra djevičansko kokosovo ulje svaki dan 3 žlice oralno zbog antifungalnog dj pa bih definitivno probala i ovu verziju. Hvala vam na ovom odličnom postu ,možda mi ovo bude više odgovaralo. Lijep pozdrav!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Možda ne zatvarate teglu pravilno, treba biti zatvorena poklopcem a ne gazom kako mnogi pogrešno rade.

      Izbriši
    2. Meni se također ovog ljeta promijenio okus kefira. Možete li pojasniti to u vezi s poklapanjem tegle? Treba li naviti poklopac ili je dovoljno samo ga postaviti? Ja sam do sada prekrivala teglu gazom...

      Izbriši
  2. Gdje se mogu nabaviti/kupiti kefirna zrnca?

    OdgovoriIzbriši
  3. Ima li kefir od kokosovog mlijeka jednake blagodati i korisne bakterije kao i kefir od kravljeg mlijeka?

    OdgovoriIzbriši
  4. Postovana Anita. Puno Vam hvala za sve sto pisete i poucavate nas. Molila bih Vas za savjet za moju sestru. Ima 22g.i dobila je prije 3 dana dg.Hasimota. Sto napraviti? Ako je potrebno napisat cu vam rezultate nalaza stitne. Unaprijed Vam velika hvala.

    OdgovoriIzbriši
  5. Postovana Anita, odusevljena sam otkricem tibetanske gljive.. Suprug i ja redovno koristimo kefir, ali imamo djecaka koji je alergican na kravlje mlijeko,tako da nista od mlikecnoh proizvoda ne moze da konzumira.. On pije rizino mlijko, ali me zanima, ako bi mu pokisala napraviti kefir sa kokosovim ili bademovim mlijekom, zanima me koliko mi gljivu morala isprati od kravljeg mlijeka jer on ne smije imati nikvog dodira sa tim mlijekom? Bila bih vam jako zahlavna da mi odgovorite Maja T.

    OdgovoriIzbriši
  6. da li se kefir može raditi a rižinom mlijeku?

    OdgovoriIzbriši
  7. 1. dio

    Draga Anita,

    Citajuci vas blog primjetio sam mnoga iskustva ljudi koji su svoje zdravlje doveli u red. Jano mi je da je prilicno nezahvalno djeliti savjete oko bolesti i moguceg ozdravljenja, ali koga drugog da pitam. Dok je meni i mojim bliznjima sve losije, lijecnici trube i dalje po svome ili nemaju sluha za tzv. alternativu, probati neki drugi metod. Ne, nista...

    Radi se o stitnjaci, moja mama ima vecih problema nego ja, ali to je moje subjektivno misljenje. Kod mame se javljaju gubitak klasa, nemoc, pad energije ili tesko oporavljanje od napora proteklih dana ili isti dan do aritmija(snaznog tutnjavog lupanja) srca. Doktor joj je svasta nesto od lijekova pripisao cak i dijete uvodio pa je tako zadnje bilo da je dvje godine bila bez mesa uopce. U pocetku sam se poveselio, ali kad sam vidio na sto ta dijeta lici nije mi bilo ni najmanje drago. Osim sto je mama prepustena na milost i nemilost da sama odlucuje sto ce da jede, a da pritom ne jede meso. Dakle doktor nije ostavio nutricionisticke naputke kako i sto da kombinira od namirnica da bi to imalo neki dobar ili izbalansiran nutririvni profil vec je na kraju ustaljena kombinacija bila konzerve tune, pecena ili kuhana riba... i to je ok, ali kako je radila i "normalne" obroke za ukucane tada nebi imala volje ni snage pa bi pribjegavala konzervi tune. a druge kombinacije su bile ugljikohidrati kombinirani ili punjeni sa drugim ugljikohidratima npr. mnoge tjestenine naravno bez mesa ali zato sa umacima na besamel i paradajz bazama pa su tu i pite punjene sa ugljikohidratima u vidu krompira ili tikvica. Tako da je od fit stanja linije i kilaze koju je imala sada linija i kilaza pocela da skace amo tamo. Kako su se mjenjala godisnja doba tako se mjenjao i njen stas, raspolozenje, energija, depresija... U tih dvije godine imala je vise intervencija hitne sluzbe i doktora od proteklih 50 godina zajedno.

    Mama se trenutno hrani kako se hranila i prije dvogodisnjeg izleta, a tu vrstu prehrane svi znamo i upraznjavamo (bolje se hrani nego u protekle dvije godine). Hrani se "normalno" kao i svaki prosjecan covijek. Mami je trenutno dobro, ali mislim da ovakvi izleti nemaju smisla, tim vise sto se radi o zdravlju. Nisam za to da mama sad eksperimetira sa ovim ili onim nacinima ishrane ili toboze lijekovima koji obecavaju. Ali tu sam ja, meni se eksperimentira i sa mojih 25 godina mogu se u to upustiti jer smatram da jos imam "kredita". Meni nije dijegnosticirana problematicna stitnjaca, ali sumnjam da imam probleme.

    Pretrpio sam do sad depresije i izasao sa njima na kraj, od 2 burnouta jedan je ostavio dovoljno oziljka da stanem na loptu (vise je burnout stao na mene) i uzmem vremena za sebe da vidim gdje sam i kuda idem. Tako da sam od prije 2 godine poceo pratiti vas blog i polako uvoditi promjene u prehranu, nacin i dinamiku zivota. Zbog izmorene adrenalne zlijezde i upala probavnog trakta prosao sam i anticandida dijetu pa je upala nestala. Poceo sam da uvodim masti, domace probiotike kao kefir, kiselo zelje te izbacim secere i imao sam dobre rezultate te se snaga i razina energije popravila. Imao sam vise volje i bolji san. Sto je na kraju rezultiralo sa vise aktivnosti s moje strane i tako sam rijesio
    depresiju, a adrenalna zlijezda dobila svoj odmor.
    Moram priznati da iako sam povecao udio kvalitetnih masti u odnosu na ugljikohidrate (ugljikohidrate nisam izbacio kao takve, vec sam izbacio secere, kruh/tjesto, a dodao sareno povrce) i time doveo u red skokove secera u krvi i promjene raspolozenja. Zapeo sam na padu energije.

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2023 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.